Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Obchodní dům Prior Brno
Čtveřice domů Dornych 29 až 33
Dešťová kanalizace v Černovicích (stoka F35d)
Železniční trať Prostějov–Třebovice
Podzemí pod hlavním nádražím v Brně
Hotel Klenov Bystřička
Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Fotka

Exkurze do slévárny Uxa


14. 11. 2019
Slévárna bratří Uxů patří k průmyslovým skvostům Brna, navíc s velmi zajímavou historií, která se píše od roku 1886. V malebné továrně dodnes probíhá výroba litinových odlitků klasickým litím a jde tak zřejmě o nejpůsobivější provoz v širším centru města. Když mě kamarád Martin pozval na exkurzi, zorganizovanou společně s jedním z majitelů slévárny, jednoduše jsem nemohl odmítnout!

Z města se ke slévárně, která vyroslta před 133 roky na tehdejším předměstí Komárově, jde po ulici Plotní.
Z města se ke slévárně, která vyroslta před 133 roky na tehdejším předměstí Komárově, jde po ulici Plotní.
Ta teď prochází rekonstrukcí, díky které se do ní z Dornychu po 150 létech vrací koleje. Koňská tramvaj tu byla vybudována v roce 1869 (tedy ještě 19 let před slévárnou) jako spojka na <a href="/Tema/Brno dolní nádraží (žst)">dolní nádraží</a>. Tehdy Komárov narozdíl od současnosti vzkvétal.
Ta teď prochází rekonstrukcí, díky které se do ní z Dornychu po 150 létech vrací koleje. Koňská tramvaj tu byla vybudována v roce 1869 (tedy ještě 19 let před slévárnou) jako spojka na dolní nádraží. Tehdy Komárov narozdíl od současnosti vzkvétal.
Dnes trpí čtvrť opakovanými vlnami nezájmu města Brna o vlastní historii. Bourají se tu krásné domy městské i soukromé jeden za druhým a obvykle bez náhrady.
Dnes trpí čtvrť opakovanými vlnami nezájmu města Brna o vlastní historii. Bourají se tu krásné domy městské i soukromé jeden za druhým a obvykle bez náhrady.
Taky tento kdysi krásný objekt čeká po létech uvadání nejspíš demolice. Chování města připomíná pověstného muže ze Singapuru, který si dělal sekerou manikuru.
Taky tento kdysi krásný objekt čeká po létech uvadání nejspíš demolice. Chování města připomíná pověstného muže ze Singapuru, který si dělal sekerou manikuru.
Imperativní plakát na pravoboku hlásá, že jsme již blízko cíle. Právě včas - cesta po Plotní může člověku navodit nebezpečné deprese. Tda yještě před pár roky stály malebné dělnické pavlačáky - dnes tu v bahně parkují auta.
Imperativní plakát na pravoboku hlásá, že jsme již blízko cíle. Právě včas - cesta po Plotní může člověku navodit nebezpečné deprese. Tda yještě před pár roky stály malebné dělnické pavlačáky - dnes tu v bahně parkují auta.
Hned za vstupem do slévárny nás kromě jednoho z ředitelů, milého a ochotného pána, čeká také unikátní kanálový poklop firmy B. Fischmann a Spol. od nás z Židenic.
Hned za vstupem do slévárny nás kromě jednoho z ředitelů, milého a ochotného pána, čeká také unikátní kanálový poklop firmy B. Fischmann a Spol. od nás z Židenic.
A vrháme se přímo do provozu (nádhera, nelze dostatečně poděkovat). K dopravě tekuté oceli se tu dnes používají zavěšené nádoby, ze kterých se ocel nalévá ještě do menších licích pánví. Pozorné oko si však může všimnout i koleje úzkorozchodné drážky, která sloužila k přepravě tekuté oceli v minulosti.
A vrháme se přímo do provozu (nádhera, nelze dostatečně poděkovat). K dopravě tekuté oceli se tu dnes používají zavěšené nádoby, ze kterých se ocel nalévá ještě do menších licích pánví. Pozorné oko si však může všimnout i koleje úzkorozchodné drážky, která sloužila k přepravě tekuté oceli v minulosti.
Licí pánce jsou ocelové, z vnitřní strany ale mají tlustou keramickou vyzdívku, která brání konstrukční oceli, aby se rozpustila vlivem kapalné oceli uvnitř.
Licí pánce jsou ocelové, z vnitřní strany ale mají tlustou keramickou vyzdívku, která brání konstrukční oceli, aby se rozpustila vlivem kapalné oceli uvnitř.
Z menší licí pánce se krásně zářící ocel odlévá do (pískových) forem uložených na pojízdných lavicích (na koleji širokého rozchodu).
Z menší licí pánce se krásně zářící ocel odlévá do (pískových) forem uložených na pojízdných lavicích (na koleji širokého rozchodu).
Aby ocel zbytečně nechladla, zakrývá se otvor licí pánve v přestávkávh před odebíráním oceli azbestovou dekou.
Aby ocel zbytečně nechladla, zakrývá se otvor licí pánve v přestávkávh před odebíráním oceli azbestovou dekou.
Dávkování oceli z větší do menší licí pánve.
Dávkování oceli z větší do menší licí pánve.
Práve ve slévárně je pro člověka z kanceláře na první pohled malebná. Jako každodenní dřina ale musí být docela náročná a taky nebezpečná.
Práve ve slévárně je pro člověka z kanceláře na první pohled malebná. Jako každodenní dřina ale musí být docela náročná a taky nebezpečná.
Úzkokolejce tu ale neodzvonilo docela. Koleje spojující tovární haly jsou částečně stále v provozu.
Úzkokolejce tu ale neodzvonilo docela. Koleje spojující tovární haly jsou částečně stále v provozu.
Vypravme se po nich nejprve k tavící peci.
Vypravme se po nich nejprve k tavící peci.
Většinu vnitropodnikové přepravy tu samozřejmě dnes zajišťují gumokolní dopravní prostředky, koleje ale vedou skrze celý areál.
Většinu vnitropodnikové přepravy tu samozřejmě dnes zajišťují gumokolní dopravní prostředky, koleje ale vedou skrze celý areál.
Pojíždět po nich mohou speciální vozíky na velké válcové licí pánve.
Pojíždět po nich mohou speciální vozíky na velké válcové licí pánve.
Vozíčky ovšem mohou sloužit také k přepravě již naplněných forem, které jsou příliš těžké pro ruční manipulaci.
Vozíčky ovšem mohou sloužit také k přepravě již naplněných forem, které jsou příliš těžké pro ruční manipulaci.
Srdcem slévárny je tavící pec, v tomto případě plynová.
Srdcem slévárny je tavící pec, v tomto případě plynová.
Přeprava zavěšené licí pánve od tavící pece na úzkokolejný vozíček.
Přeprava zavěšené licí pánve od tavící pece na úzkokolejný vozíček.
Další vozák už čeká v pořadí na odstavné koleji.
Další vozák už čeká v pořadí na odstavné koleji.
Menší licí pánve lze přepravovat gumokolně s humánním pohonem.
Menší licí pánve lze přepravovat gumokolně s humánním pohonem.
Dokud neztuhne, ocel neustále oranžově žhne. Je to povznášející pohled.
Dokud neztuhne, ocel neustále oranžově žhne. Je to povznášející pohled.
V rámci exkurze máme příležitost navštívit i tovární dvůr, ze kterého vyrůstají dva ikonické komíny, viditelné z širokého okolí (a dnes nepoužívané, nicméně ve slévárně záměrně zachované a udržované).
V rámci exkurze máme příležitost navštívit i tovární dvůr, ze kterého vyrůstají dva ikonické komíny, viditelné z širokého okolí (a dnes nepoužívané, nicméně ve slévárně záměrně zachované a udržované).
Celý areál slévárny byl na žádost majitelů prohlášen kulturní památkou. Snad se díky tomuto vzornému přístupu podaří provoz ve městě zachránit.
Celý areál slévárny byl na žádost majitelů prohlášen kulturní památkou. Snad se díky tomuto vzornému přístupu podaří provoz ve městě zachránit.
Škrobárny na protější straně ulice Dornychu tolik štěstí neměly. Ani tramvajová trať tudy vedoucí, ani vlečky v těsném sousedství, ani elektrozávod Bartolomeus, Donát a spol.
Škrobárny na protější straně ulice Dornychu tolik štěstí neměly. Ani tramvajová trať tudy vedoucí, ani vlečky v těsném sousedství, ani elektrozávod Bartolomeus, Donát a spol.
Ještě jednou pohled na majestátní komíny slévárny Uxa.
Ještě jednou pohled na majestátní komíny slévárny Uxa.
Úzkokolejné vozíky s prázdnými licími formami čekají na odstavné koleji na dvoře před slévárnou.
Úzkokolejné vozíky s prázdnými licími formami čekají na odstavné koleji na dvoře před slévárnou.
Loučíme se s unikátním provozem a přejeme krásné slíévárně mnoho zdaru i ve 21. století!
Loučíme se s unikátním provozem a přejeme krásné slíévárně mnoho zdaru i ve 21. století!

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Šipad Kišlak (AFG).

Datum: 6. 9. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Viktora
Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase.
Číst

Autor: Radim
Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-)
Číst

Autor: Pepix
Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček.
Číst

Autor: Kps
Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119
Číst

Autor: Kps
Text: Najdete si to v katastru nemovitostí...
Číst